Het klinkt simpel: mond tot
mondreclame. Maar hoe zorgt u ervoor dat klanten positief over uw
bedrijf gaan praten. Hier zijn een aantal trucjes voor. Als u
namelijk één tevreden klant heeft gehad, kan dit voor vele nieuwe
klanten zorgen. Soms kost een ontevreden klant geld als u hem
bijvoorbeeld zijn geld terug geeft. Maar als u de klant zijn geld
terug geeft kan dit resulteren in een goede feedback van de klant, u
heeft immers een uitstekende service aan hem of haar verleend.
Let op: geeft niet zomaar elke klant
zijn geld terug. Probeer eerst uw klant nogmaals te overtuigen van uw
product of dienst. Zorg ook dat uw product of dienst helder is. Als
uw potentiële klanten niet alles van uw product of dienst weten
zullen ze ook nooit met u in zee gaan. Probeer ook alles in de
zogenaamde “Jip en Janneke taal” uit te leggen. U weet alles van
de branche waar in u werkt, maar uw klant ook? Behandel uw klanten
niet alsof ze dom zijn, maar leg het gewoon duidelijk uit ook voor
klanten die wel meer verstand van uw branche hebben zal dit een soort
van bevestiging zijn van hun gedachten.
Als startende ondernemer moet u niet
voor uw producten of diensten direct de hoofdprijs vragen. Laat uw
eerste klanten eens een goede en ook goedkope ervaring met uw bedrijf
hebben. U moet natuurlijk niet zo goedkoop zijn dat u het vertrouwen
schaadt. Geef uw klanten eens een paar gratis tips en u kunt ook best
uitleggen waarom u eerst nog zo goedkoop bent. Op die manier weet de
klant waar hij of zij aan toe is en snapt ook dat een beetje
positieve mond tot mondreclame door hem of haar zeer gewaardeerd zal
worden. U moet continu in uw achterhoofd houden dat als u de klant
iets geeft, dat de klant u weer iets kan teruggeven. Aan het begin
moet uw bedrijf niet alleen maar draaien om geld maar om de mensen
die zorgen dat u uw geld krijgt.
Mond tot mondreclame kunt u zien als
netwerken waar uzelf niet bij bent. Er kunnen dus ook negatieve
ervaringen gedeeld worden. Maar heeft uw bedrijf zo’n goed product
of dienst geleverd dan kan het wezen dat de klanten het eventuele
negatieve gedeelte vergeten. Moet u een pakketje verzenden naar uw
klant maar door staking van het postbedrijf komt het pakketje een dag
later dan gepland, dan is dat uw fout want uw bedrijf is zoooo
langzaam en uw bedrijf kan het niks schelen dat zijn klanten op de
bestelde producten aan het wachten zijn. Ondernemers onder elkaar
weten dat we hier niks aan kunnen doen, en stiekem de klant ook wel,
maar door een extern bedrijf kan uw goede feedback flinke schade
oplopen. Komt de klant met deze klacht, dan kunt u er bijvoorbeeld
voor kiezen om de verzendkosten terug te betalen ook al kon u er
helemaal niks aan doen.
Doe dit net als met het teruggeven van
geld niet in de eerste vijf seconden, maar geef de klant eerst de
kans om een beetje tot bedaren te komen. Wat ook zeer belangrijk is:
houd contact met uw tevreden klanten, maar zorg dat u niet vervelend
wordt. Een klant die bijvoorbeeld op uw website een positieve
feedback geeft is mooi, maar bedank hem daarna nog wel telefonisch of
per mail. Dit zal voor nog meer positieve mond tot mondreclame zorgen
binnen de vrienden en/of familiekring van uw klant.
Het netwerken met andere ondernemers
lijkt, zoals eerder gezegd, wel een beetje op mond tot mondreclame.
Het verschil is dat wat u over uw eigen bedrijf zegt minder waard is
dan klanten van uw bedrijf. Als een klant of collega ondernemer u
iets vraag over wat toevallig een minpunt van uw bedrijf is, geef dit
dan ook toe. U hoef hier zelf niet over te beginnen, maar als u
dingen toegeeft komt dit weer iets meer richting mond tot mondreclame
die tien keer meer waard is dan uw verhaal. Zorg dat u ook makkelijk
vindbaar blijft. De klanten gaan namelijk niet bergen werk verzetten
om u te vinden en hun visitekaartjes raken ze vaak kwijt. Wees dus
ook niet te zuinig met het uitdelen van visitekaartjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten