dinsdag 25 september 2012

7 tips om klanten via social media te trekken (deel 2/2)


Vorige week hebben ik al 11 tips besproken en vanaf daar ga ik deze week weer verder. Vorige week gemist? Bekijk hier de blog van vorige week. 

Afgelopen weekend hebben we door het project X feest in haren kunnen zien wat social media kan doen. Jammer dat niemand bij een aanbieding op Facebook direct 4500 klanten krijgt, maar ééntje zou toch wel moeten lukken dankzij deze twee blogs?

12. Op welk tijdstip zet u iets op uw social media account
Dit is wanneer de meeste mensen het zien en dat is logische wijze weer wanneer de meeste mensen hun social media account checken. Vreemd genoeg is dit per social media platform verschillend. Zo zijn de meeste mensen op Twitter van 13:00 tot 15:00 online. In de volgende afbeelding een complete lijst van de meest gebruikte social media platforms.

13. privé en zakelijk
Veel mensen gebruiken hetzelfde Twitter account voor privé en zakelijk. Is dit slim? Dit hangt van u af. Sommige mensen houden privé en zakelijk gescheiden en een ander maakt dat niet zo veel uit. Door uw privé Twitter ook zakelijk in te zetten komt u wel persoonlijk over en werk u meer aan uw eigen merk. Mensen die een bedrijf hebben willen niet uw bedrijfsnaam kennen, maar uw eigen naam. Die naam kunt u ook bekent maken in plaats van uw bedrijfsnaam (Personal Branding noemen we dat). Als u dit doet moet u voortaan nog wel beter bedenken wat u de wereld in stuurt, uw klanten kijken namelijk mee.

14. H O E V A L T M I J N B E R I C H T N O U E C H T O P ?
Zo dus. Gebruik dit niet te vaak en ik waarschuw u vast van te voren dit wordt vaak als irritant ervaren. U werkt vet gedrukt met hoofdletters en tussen elke letter een spatie. Tussen 2 woorden doet u 2 spaties.

15. Goed luisteren naar anderen
Eerder schreef ik dat het heel belangrijk is sociaal te zijn en niet stil te zijn. Bij sociaal zijn hoort ook luisteren. Bekijk dus ook andermans berichten en foto's. Mensen gaan niet perse op zoek naar bedrijven, maar kunnen ook op Twitter vragen naar bijvoorbeeld een fietsenmaker. Ook door te reageren op andermans berichten komt u even onder de aandacht.

16. Ga ook mensen volgen en uitnodigen
Aansluitend op de vorige tip: ga zelf ook mensen volgen en toevoegen aan uw netwerk. Er zijn veel accounts op Twitter die bijvoorbeeld alleen maar volgers hebben. U krijg veel meer volgers als u zelf ook gaat volgen.

17. Beantwoord iemand anders zijn vragen
Via social media zijn ook genoeg mensen te vingen die u niet kent, maar die wel met vragen zitten. Deze zijn vooral op Linkedin en Twitter te vinden. Beantwoord deze vragen, het zijn potentiële klanten.

18. delen en bekent maken.
Door artikelen en berichten van een ander te delen kunt u ook heel veel bereiken. U heeft bijvoorbeeld 100 volgers op Twitter en Retweet een link naar een blog van iemand. Zodra u met bijvoorbeeld een blog komt en diegene Retweet dit op zijn beurt weer in zijn netwerk van 800 volgers kan dit heel interessant uitpakken. Op deze manier dringt u in iemand anders zijn netwerk binnen. Dus deel iemand anders zijn content dan zal uw content ook gedeeld worden.


Dat was het einde van mijn 2 delige social media blog. Heeft u nog op of aanmerkingen, of misschien wel aanvullingen? Dat kunt u kwijt in de comment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten