dinsdag 23 oktober 2012

7 dingen die we niet meer op een website willen zien.


De titel zegt het al. Ik heb weer 7 tips voor u gemaakt over wat ouderwets op een website is of zelfs nooit populair is geweest.

1. Het gebruik van lange zinnen
Zelf heb ik er ook een handje van, maar op mijn eigen website heb ik lang over de zinnen die ik wou gebruiken nagedacht. Lange zinnen zijn niet alleen vervelend om te lezen, maar komen nog moeilijker naar voren op een telefoon. Een telefoon zorgt er dan wel voor dat de website kleiner wordt, maar de tekst blijft hetzelfde.

2. Geluid dat automatisch afspeelt
Bezoekers schrikken hiervan en als ze het stop knopje niet snel vinden verlaten ze uw website. Sommige bezoekers waaronder ik verlaten direct de website. De geluidjes worden door bijna alle bezoekers gezien als onprofessioneel dus dan zal de content ook wel niet goed zijn...

3. Een .gif animatie
Gelukkig zie ik ze tegenwoordig steeds minder, maar ze zijn er nog. Een bewegend welcome to my website plaatje kwamen we een hele tijd terug regelmatig tegen. Zeer af te raden want dit is vervelend voor de bezoeker en slaat meestentijds nergens op. Ook lijd het af van de content waar het uiteindelijk om gaat.

4. Dat ooow zo slimme menu
Dan hebben we van die geniale menu´s die alleen tevoorschijn komen als u ze gebruikt. Of de menu's die met u mee naar beneden scrollen. Deze menu´s zijn meestal erg lelijk en vallen over stukken tekst van uw website. Er zijn vormgevers die dit heel mooi neer kunnen zetten dus dat kunt u beter aan hen overlaten dan een Javascript bestandje te downloaden.

5. Javascript
Er bestaat Javascript en Javascript. Op mijn eigen website gebruik ik dit voor de serieuze doeleinden. Binnenkort wordt het namelijk voor mijn bezoekers heel eenvoudig om te bekijken wat een website kost. Een bezoekers geeft aan wat hij op de website wil hebben (Bijvoorbeeld een gastenboek) en het stukje Javascript rekent de uiteindelijke prijs van een website uit. Helaas zie ik ook websites voorbij komen die Javascript gebruiken om een tekst aan uw muis vast te maken, of sneeuw voor het beeldscherm langs te laten komen. En nog het aller vervelendste: een bezoeker gaat van uw pagina en er komt een Allert in beeld om te vragen of hij/zij dit echt wil! Dat moet u er dus niet mee doen. Javascript is erg krachtig en hoort niet voor onzin gebruikt te worden.

6. Onderstrepen van tekst
Zo gek klinkt het nog niet. Een stukje tekst of één woord even onderstrepen voor de duidelijkheid. Vergeet niet dat een link ook wordt aangegeven door middel van het stukje tekst te onderstrepen. Gebruik daarom vet of cursief en zorg ervoor dat bezoekers niet verward worden.

7. Een nutteloos printicoontje
Ook deze zie ik vaak. Een printicoontje die nooit is gebruikt en waarschijnlijk ook nooit gebruikt zal worden. Mensen printen een verkooppraatje niet zo snel uit. Tenzij u interessante content deelt zoals de specificaties van een TV. Bedenkt dus goed of een bezoekers nou echt die pagina zou gaan printen of niet.


Tot zo ver mijn blog weer voor deze week. Hopelijk tot volgende week en wees niet bang uw vragen/ideeën/opmerkingen/aanvullingen in de comments te zetten!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten