dinsdag 29 januari 2013

Wat is CMS, welke CMS systemen zijn er en welke is de beste? II

Vorige week schreef ik dat ik Joomla! en Wordpress met elkaar ging vergelijken. Ik gebruikte toen Joomla! 3.0 en na deze week zou ik u daar genoeg over moeten kunnen vertellen. En dat is ook zo, maaaaaaaar: Joomla 3.0 vind ik niet gemaakt voor de timmerman die even zijn tarieven op de website wil aanpassen. Joomla 3.0 is meer bedoeld voor de developers en ik kreeg een beetje het idee dat het een soort testversie is voor de mobiele toegankelijkheid van de CMS. Ik ben al begonnen aan Joomla 3.0 en ik vind het persoonlijk goed werken omdat ik ook bekend ben met vorige versies. Zolang de beveiligingsupdates voor Joomla 2.5 nog worden uitgebracht blijf ik deze mijn klanten aanbieden. Misschien is Joomla 3.5 iets gebruiksvriendelijker en kan ik deze weer aan mijn klanten aanbieden.

We gaan weer door met de vergelijking. Hier 2 printscreens van de Worpdress en Joomla die Smartin Design aanbiedt:
Joomla!
Wordpress


Eerst behandel ik Wordpress even apart:
Wordpress is ooit begonnen als een handig systeempje om mee te bloggen. Toen bloggen op een gegeven moment ontzettend populair werd was er veel vraag naar wat Wordpress kon bieden. Het blog idee is nog steeds goed terug te zien in Wordpress. Wilt u een eigen blog op uw website? Dan doe ik dit ook altijd via Wordpress. 

Doordat Wordpress relatief simpel is, is het gemakkelijk te begrijpen door iedereen. Dit komt omdat deze CMS vrij “kaal” is vergeleken met systemen als Joomla en Drupal. Dat is een voordeel voor de beginnende gebruiker, maar een nadeel voor de gebruiker die net dat wil wat er niet is.  


Wordpress is een geniale CMS, maar niet bedoeld voor grote community websites. Wel is Wordpress ideaal voor blogs en andere manieren om nieuws te verspreiden.


Dan nu Joomla! Smartin Design is begonnen met enkel en alleen het aanbieden van CMS websites gebaseerd op Joomla!. Om te blijven groeien vond ik dat ik mij eveneens moest verdiepen in Wordpress. 

Joomla! is begonnen onder de naam Mambo, maar door veel gedoe in 2000 omgedoopt to Joomla!. Joomla! probeert zich tegenwoordig te richten op de gebruiksvriendelijkheid van Wordpress, maar met nog genoeg toeters en bellen voor de programmeurs. In de nieuwste versie kunnen Joomla! gebruikers namelijk zelf heel gemakkelijk updates doen, iets wat in Wordpress al veel langer kon.  

Een groot voordeel van Joomla! is altijd geweest dat het op alle vlakken inzetbaar is. Voor de kleine hobby websites is het perfect, maar ook voor de grote reuzen.

Joomla! is nog steeds de meest gebruikte CMS ter wereld, met de meeste actieve gebruikers en developers, met de meeste uitbreidingen en plugins.

En nu we weer bij het einde van deze blog zijn gekomen, komen we met een conclusie. Die conclusie is zoals ik in deel één van deze blog al deelde: Je moet een CMS uitkiezen op basis van wat je met de website wilt. Wat is je doel? Volgende week komt er nog een deel 3 van deze blog die deze reeks weer leuk afsluit. Tot volgende week!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten