dinsdag 22 januari 2013

Wat is CMS, welke CMS systemen zijn er en welke is de beste? I


Wat een CMS (Content Management System) is beantwoord ik altijd op de volgende manier:

Een CMS is een website die u zelf eenvoudig kunt onderhouden. Een tekst aanpassen of een foto in het fotoalbum plaatsen is kinderspel. Zelfs een complete webwinkel runnen is een fluitje van een cent.

Dit is kort, maar krachtig. De meeste klanten hoeven niet meer dan dit te weten. Eigenlijk is er ook niet veel meer dan dit te vertellen, maar we kunnen wel een beetje inzoomen om te bekijken wat er wel en niet met een CMS mogelijk is. Maar eerst het antwoord op de vraag: welke CMS systemen zijn er allemaal en welke is de beste?

Er zijn tientallen dergelijke systemen. Voor sommige moet betaald worden en anderen zijn weer gratis. Elke CMS heeft zijn voor- en nadelen. Smartin Design maakt over het algemeen alleen gebruik van Joomla! en Wordpress. Bij uitzondering kunnen we ook Drupal gebruiken, maar die behandel ik niet in deze blog. We pakken natuurlijk niet zomaar een willekeurige CMS. Na het horen van de wensen van een klant bepalen we, samen met de klant, welk CMS systeem de klant het beste kan gaan gebruiken. Online is er veel discussie over welke CMS beter is. Is Joomla! of Wordpress nou beter? Mijn antwoord is hierop dus: dat verschilt per project. Bent u vooral van plan om te bloggen en/of nieuws te verspreiden? Dan is mijn antwoord: Wordpress. Wilt u dynamisch modules plaatsen op de alleen door u aangegeven pagina's wat handig is in geval van webwinkels en forums? Dan pakken we weer Joomla!

Kortom wij gebruiken eigenlijk alleen Joomla! en Wordpress, maar geen van deze beide heeft onze voorkeur. Dan nu, wat zijn de verschillen? Het volgende scherm krijgt u te zien als u inlogt op uw CMS:

Joomla!





Wordpress

Ik moet toegeven dat ik nog niet veel gewerkt heb met deze versie van Joomla. Tijdens dit schrijven is deze versie (3.0) nog maar net uit. De bètaversie zelfs. Wordpress is heel gemakkelijk te gebruiken en bij Joomla! moeten de meeste mensen eerst even kijken. Als we verder kijken, wat ik volgende week graag met u doe dan zien we wat nou echt de verschillen zijn. Intussen ga ik eens even kijken hoe Joomla! 3.0 precies werkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten