donderdag 12 april 2012

Een eigen CMS maken, of iemand anders zijn CMS gebruiken?


In mijn vorige blog schreef ik dat ik graag mijn eigen CMS systeem wil ontwikkelen. Daarvoor was een slim opgezet plan nodig want hier gaat ontzettend veel tijd inzitten en ondertussen moet het bedrijf wel door gaan. Toen ik bezig was met het plan bedacht ik me opeens of het nou wel slim was om helemaal van 0% mijn eigen CMS systeem te bouwen terwijl er tientallen open source CMS systemen bestaan die ik dus gratis mag gebruiken en waar ik ook wijzigingen in de code aan mag brengen.

Even voor de mensen die niet weten wat een CMS is: CMS staat voor Content Management System.  Dit zegt het al een beetje, met een CMS is het veel eenvoudiger om een website te onderhouden. Een basis website bestaat meestal uit HTML en CSS, maar om een login systeem of gastenboek op de website te krijgen dient er toch echt gebruik van PHP, Javascript, MYSQL, enz. gemaakt te worden. Dit zijn programmeer talen die niet zomaar even op een regenachtige zondag middag geleerd kunnen worden. Wat een CMS dus inhoud is dat ik al het moeilijke codewerk doe, en dat mijn klanten in een omgeving komen waar ze eenvoudig de website kunnen beheren, zonder al die moeilijke code. U hoeft op bijvoorbeeld Facebook ook geen expert te zijn om een foto op uw profiel te zetten, ook dit wordt geregeld door stukken programmeer code gemaakt door iemand anders. Op deze manier kan dus iedereen een website onderhouden zonder enige kennis van programmeertalen.

Dan even door met mijn eigen CMS. Ik heb besloten een open source CMS te gebruiken. Dit levert ontzettend veel voordelen op. Ik hoef dan ook geen ingewikkelde webwinkels en dergelijke te maken, nee deze worden alleen omgebouwd zodat het voor mijn klanten duidelijker wordt. Dit is alsnog een hele hoop programmeer werk, maar ik hoop volgend jaar een groot deel af te hebben. Ik ben al bezig met een eigen hosting gedeelte op te zetten (wel via een andere hoster (VPS, voor de gevorderde ICT lezers)), maar dit is natuurlijk prijzig en ik wil eerst alles hebben uitgezocht. Dan rest natuurlijk nog de vraag van welk CMS systeem ik gebruik ga maken. Hier ben ik nog niet helemaal zeker van, maar het wordt waarschijnlijk geen Joomla die ik nu vooral gebruik. Ik ben al deze CMS systemen nog aan het verkennen dus hier komt binnenkort meer over. Joomla valt voor mij snel af omdat deze in mijn ogen iets te veel beperkingen heeft op gebieden die ik vooral wil gaan gebruiken. Joomla is op bijvoorbeeld webwinkel gebied weer heel ver, maar ik wil meer dan dat kunnen bieden.

Dat was het weer even voor deze week, ik ga nu weer druk bezig met onderzoek doen en ideeën maken.

1 opmerking:

  1. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, al zullen we daar nog wel even op moeten wachten ;) Je bent in ieder geval goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen