In deze blog vertel ik u hoe ik goed en geconcentreerd kan werken. Dit wil niet zeggen dat het
voor iedereen werkt, maar mijn productie is vele malen hoger geworden. Dit zorgt ervoor dat ik nu in het weekend meer
vrije tijd heb, en dat ook al mijn taken zijn volbracht, dus geen zenuwachtig
gedoe meer tijdens het kijken van een filmpje. Hier volgen 7 tips:
#1 Todo list
Om te kunnen beginnen moet u eerst weten wat er moet gebeuren.
Maak aan het einde van elke werkdag een todo list voor de volgende dag. Ik heb
een kladblok bestand op het bureaublad van mijn computer staan die mij elke ochtend
verteld wat ik moet doen. Elke keer als u weer iets klaar heeft zet u het *
tekentje voor uw taak. U moet geen oude todo taken verwijderen, maar bewaar ze
op uw computer. U kunt dan ook op week een maandbasis bekijken hoeveel werk u
verricht heeft. Één van de belangrijkste dingen van een todo list is: zorg er
voor dat u er zo veel taken opzet dat u hem niet af zult krijgen. De taken die
overblijven kunnen de volgende dag weer op de lijst gezet worden. Dat laatste klinkt
vreemd, maar het werkt wel degelijk!
#2 Een goede ruimte
Ik werk met mijn bedrijf vanuit huis en had in het begin dan
ook mijn bureau met een computer, een laptop en vier beeldschermen in de
woonkamer staan. Ik vond dit gezellig omdat mijn vriendin ook in diezelfde
kamer zat. Dit had voor mij ook hele grote nadelen omdat ik me soms heel slecht
kan concentreren. Ik woon in het centrum van Heerenveen dus als ik uit het raam
kijk is ook daar genoeg te zien. Mijn vriendin en ik houden van mooi (design)
spullen en gadgets dus ook was er genoeg andere afleiding te vinden. Dit is de
reden dat ik een klein kamertje (met uitzicht op een stenen muur. Ja ik heb ook
geen idee waarom er dan een raam zit.) heb leeggeruimd en er mijn kantoor van
heb gemaakt. Dit kantoor bevat het volgende:
- Een boekenkast gevuld met boeken
- Een tekentafel met daarop een kleine filmstudio
- Een bureau met al mijn computerspullen
- Kist met de administratie van Smartin Design
#3 Neem voldoende rust
Voldoende rust is heel belangrijk. Als u de hele dag achter
de computer zit omdat u het druk heeft neem dan nog wel om de twee uren pauze.
Ga absoluut niet even snel lunchen terwijl u achter uw computer doorwerkt. Zo
af en toe even uw hoofd leeg halen en weer opnieuw beginnen zorgt er ook voor
dat veel fouten worden voorkomen en oplossingen makelijker worden bedacht.
#4 Deel uw tijd praktisch in
Als bedrijf zijnde heeft u bepaalde variabele taken en vaste
taken. Probeer een vaste planning te maken. Bijvoorbeeld: bezoek op vaste
tijden klanten (variabele taken toch inplannen;)). Plan elke dag ergens één uur
in dat u met Social media bezig bent, dan weet u ook zeker dat uw contacten
elke dag iets van u horen. Plan elke dag een half uur in om u kantoor netjes te
houden. Plan elke dag een uur in om uw administratie bij te werken etc.
#5 Doelen stellen
Dit lijkt een beetje op een todo list, maar is toch net even
iets anders. U moet naast alle kleine werkzaamheden ook een paar grote doelen
stellen die u over een langere periode wilt behalen. U beslist bijvoorbeeld dat
u binnen een jaar een nieuw systeem heeft ontworpen die geheel geautomatiseerd
facturen en offertes verstuurd (voor een webmaster zelf te realiseren). Zo kunt
u in rustige periodes toch nog werken aan iets waar uw bedrijf later veel aan
kan hebben.
#6 Weg met die smartphone
Bent u aan het werk? Dan heeft u geen tijd om uw mail te
checken, te sms’en, te whatsappen of met social media bezig te zijn. Wel moet u
natuurlijk bereikbaar voor klanten zijn die telefonisch contact opnemen. Bij
een e-mail of DM van uw klant weet deze dat die niet direct een antwoord kan
verwachten. Blokkeer daarom de internet toegang van uw Smartphone als u aan het
werk bent. Als u wifi en 3G blokkeert kun u alleen telefoneren en eehhmm sms’en.
Via telefonisch contact moet er betaald worden en Whatsapp is gratis, via
Whatsapp sturen mensen dus flauwe grappen en informatie waar je niks aan hebt.
Heeft iemand je echt nodig of is er spoed bij dan kunnen we ineens weer bellen,
dat is dus een mooi balans.
#7 Een idee
heeft u een goed idee? Werk dit niet direct uit, maar doe
dit op een tijdstip wanneer u hier tijd voor heeft, Bij tip #5 bijvoorbeeld. Nieuwe
ideeën zijn voor veel mensen zeldzaam, schrijft ze daarom wel altijd direct op.
Hiervoor heb ik een formulier gemaakt. Ik heb het al eerder over dit formulier
gehad en ik heb hem nu aangepast en online gezet. U kunt het formulier HIER
downloaden. Print het formulier uit als u een idee heeft en schrijf het direct
op, bewaar al uw formulier goed en kijk er later nog eens naar.
Hopelijk helpen deze 7 tips u op weg. Mocht u nog vragen
hebben, of ook goeie tips? Zet ze in een reactie en ik zal ze beantwoorden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten