dinsdag 5 juni 2012

13 Tips om bezoekers van uw website geïnteresseerd te maken, en er voor te zorgen dat ze op uw website blijven.


Tegenwoordig is alles snel, snel en nog eens snel. Hoe zorgt u er voor dat bezoekers niet “snel” op de “vorige” knop van hun browser klikken nog voor dat ze uw waardevolle informatie hebben gelezen. Ik heb 13 belangrijke regels opgesteld die ik zoveel mogelijk hanteer bij het bouwen van een website. Veel leesplezier!

#1 Houd uw website actueel.
Social media kan hier ook een steentje aan bijdragen. Laat bijvoorbeeld de laatste tweets automatisch op uw website verschijnen. Ook zoekmachines houden van actuele websites.

#2 Zorg voor de content die uw bezoeker wil.
Een bezoeker heeft een bepaalde reden om op uw website te zijn. Die reden kan van alles zijn. Van het opzoeken van informatie tot het telefoonnummer van uw bedrijf. Binnen 5 seconden klikt de gemiddelde internetter weg, u heeft dus geen tijd voor een welkoms woord! Val direct met de deur in huis, de eerste zin is de belangrijkste!

#3 Geef geen informatie die de bezoeker (nog) niet wil.
Lange teksten zijn dodelijk. Zodra een bezoeker een enorme lap tekst ziet is deze weg. Voor veel bedrijven is het natuurlijk wel van belang om bepaalde informatie te geven en daar is bijvoorbeeld de “lees meer” knop voor uitgevonden. Bezoekers die ergens meer van willen weten krijgen ook wat ze zoeken.

#4 Uw pagina moet snel laden.
Waar het weer op neer komt is dat we allemaal sneller gaan. We lezen geen grote stukken tekst als het echt niet nodig is, we haken vaak al af bij de eerste zin en ook lang wachten voordat de opgevraagde pagina te zien is, is een echte bezoekers killer. Denk niet dat iedereen tegenwoordig een razendsnel internet pakket heeft, want via het mobiele 3G netwerk gaat het bijna net zo langzaam als de inbelverbinding van vroeger.

#5 Kleurgebruik.
Hiermee bedoel ik niet de vormgeving waar ik ook binnenkort eens over ga schrijven, maar dat er rekening gehouden moet worden met bepaalde mensen. Mensen die kleurenblind zijn bijvoorbeeld. Wist u dat veel websites hier geen rekening mee houden, maar dat meer dan 8% van de Nederlanders kleurenblind is? Zorg dus voor duidelijke contrasten.
  
#6 De vormgeving is niet het belangrijkste.
Zelf ben ik natuurlijk vormgever en wil dat alles er perfect uit ziet, maar dit is niet waar bezoekers naar kijken blijkt uit onderzoek. Mijn klanten weten dat ik de vormgeving niet overdrijf omdat het niet moet aflijden van de content. Wel zorg ik voor een verzorgde en betrouwbaar uitziende website omdat dit naar mijn menig wel veel invloed heeft.

# 7 Zoekmachines zijn belangrijk voor bezoekers die u nog niet kennen, zij zijn uw potentiële klanten
Een zoekmachine is heel erg goed in het uitvinden waar uw website over gaat. Als u dus op gerichte zoekwoorden hoog in de ranking staat kan dit klanten opleveren. Vooral bij diensten is het ook slim om in combinatie met uw locatie hoog in de ranking te komen. Ook over SEO ga ik in de toekomst bloggen.

#8 Geen vervelende intro.
Zoals al eerder gezegd zoeken bezoekers naar content en niet naar overdreven vormgeving. Een flash intro wordt door veel internetters als vervelend ervaren. De skip knop wordt meestal niet meer door de bezoekers gebruikt, want de “vorige” knop van de browser is sneller gevonden. Ook kan Flash niet door zoekmachines worden opgenomen.

#9 Bezoekers willen uw bedrijfspand niet op de homepagina zien.
Er zijn websites die in combinatie met goeie vormgeving op een speelse manier een sfeer impressie geven, dat is dan een uitzondering. Bij contact kunt u natuurlijk wel uw bedrijfpand laten zien zodat bezoekers die van plan zijn langs te komen direct een herkenningspunt hebben bij aankomst.

# 10 Onthoud uw website is slechts een uit de kluiten gewassen visitekaartje.
Zodra u uw website online heeft zal dit waarschijnlijk niet direct veel bezoekers en/of klanten opleveren. Hier komt tocht even wat meer bij kijken. Zie uw website als een portfolio, visitekaartje en een communicatie middel. Niet als een klanten machine!

# 11 Een duidelijk menu.
Zorg ervoor dat uw menu duidelijk is. Stopt u ook alstublieft niet teveel menu items in uw menu en als dit wel nodig is (als u bijvoorbeeld een webwinkel heeft), werk dan met submenu’s in de vorm van dropdown. Veel menu items zorgt voor een grote warboel waardoor bezoekers snel vertrokken zijn.

#12 Een zoekbalk.
Het schijnt dat op veel websites tegenwoordig door de bezoekers vaak gebruik wordt gemaakt van een “Zoekbalk”. Hiermee kan snel en makkelijk uw website doorzocht worden. Ik zou dit eigenlijk alleen aanraden bij grote websites met veel tekst en linkjes. Bij een webshop is dit natuurlijk een verplichting.

# 13 Gratis is altijd goed.
Gratis dingen, iedereen is er gek op en echt niet alleen in Nederland. Dit hoeft niet perse in de vorm van fysieke middelen te zijn ,maar kan ook in de vorm van informatie zijn. Zoals deze blog, helemaal gratis en openbaar. Dankzij deze blog leren mensen mij kennen en andersom. Naast dat ik het leuk vind om te doen breid ik mijn netwerk uit en krijg ik bekendheid. In dit geval wint iedereen.

Tot zo ver mijn 13 tips. Er zijn natuurlijk nog veel meer aandachtspunten, maar die komen in andere blogs vanzelf wel eens naar voren. Als u namelijk al mijn blogs tot nu toe gelezen heeft zult u zien dat er af en toe ook tips in staan over SEO. De belangrijkste punten zijn nu in ieder geval genoemd. Mijn klanten hebben tot nu toe veel aan deze richtlijnen gehad die Smartin Design hanteert en hopelijk u nu ook.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten