Tegenwoordig is alles snel, snel en nog eens snel. Hoe zorgt
u er voor dat bezoekers niet “snel” op de “vorige” knop van hun browser klikken
nog voor dat ze uw waardevolle informatie hebben gelezen. Ik heb 13 belangrijke
regels opgesteld die ik zoveel mogelijk hanteer bij het bouwen van een website.
Veel leesplezier!
#1 Houd uw website
actueel.
Social media kan hier ook een
steentje aan bijdragen. Laat bijvoorbeeld de laatste tweets automatisch op uw
website verschijnen. Ook zoekmachines houden van actuele websites.
#2 Zorg voor de
content die uw bezoeker wil.
Een bezoeker heeft een bepaalde
reden om op uw website te zijn. Die reden kan van alles zijn. Van het opzoeken
van informatie tot het telefoonnummer van uw bedrijf. Binnen 5 seconden klikt
de gemiddelde internetter weg, u heeft dus geen tijd voor een welkoms woord!
Val direct met de deur in huis, de eerste zin is de belangrijkste!
#3 Geef geen
informatie die de bezoeker (nog) niet wil.
Lange teksten zijn dodelijk.
Zodra een bezoeker een enorme lap tekst ziet is deze weg. Voor veel bedrijven
is het natuurlijk wel van belang om bepaalde informatie te geven en daar is
bijvoorbeeld de “lees meer” knop voor uitgevonden. Bezoekers die ergens meer
van willen weten krijgen ook wat ze zoeken.
#4 Uw pagina moet
snel laden.
Waar het weer op neer komt is
dat we allemaal sneller gaan. We lezen geen grote stukken tekst als het echt
niet nodig is, we haken vaak al af bij de eerste zin en ook lang wachten
voordat de opgevraagde pagina te zien is, is een echte bezoekers killer. Denk
niet dat iedereen tegenwoordig een razendsnel internet pakket heeft, want via
het mobiele 3G netwerk gaat het bijna net zo langzaam als de inbelverbinding
van vroeger.
#5 Kleurgebruik.
Hiermee bedoel ik niet de
vormgeving waar ik ook binnenkort eens over ga schrijven, maar dat er rekening
gehouden moet worden met bepaalde mensen. Mensen die kleurenblind zijn
bijvoorbeeld. Wist u dat veel websites hier geen rekening mee houden, maar dat meer
dan 8% van de Nederlanders kleurenblind is? Zorg dus voor duidelijke contrasten.
#6 De vormgeving is
niet het belangrijkste.
Zelf ben ik natuurlijk vormgever
en wil dat alles er perfect uit ziet, maar dit is niet waar bezoekers naar
kijken blijkt uit onderzoek. Mijn klanten weten dat ik de vormgeving niet
overdrijf omdat het niet moet aflijden van de content. Wel zorg ik voor een
verzorgde en betrouwbaar uitziende website omdat dit naar mijn menig wel veel
invloed heeft.
# 7 Zoekmachines zijn
belangrijk voor bezoekers die u nog niet kennen, zij zijn uw potentiële klanten
Een zoekmachine is heel erg goed
in het uitvinden waar uw website over gaat. Als u dus op gerichte zoekwoorden
hoog in de ranking staat kan dit klanten opleveren. Vooral bij diensten is het
ook slim om in combinatie met uw locatie hoog in de ranking te komen. Ook over
SEO ga ik in de toekomst bloggen.
#8 Geen vervelende
intro.
Zoals al eerder gezegd zoeken
bezoekers naar content en niet naar overdreven vormgeving. Een flash intro
wordt door veel internetters als vervelend ervaren. De skip knop wordt meestal
niet meer door de bezoekers gebruikt, want de “vorige” knop van de browser is
sneller gevonden. Ook kan Flash niet door zoekmachines worden opgenomen.
#9 Bezoekers willen
uw bedrijfspand niet op de homepagina zien.
Er zijn websites die in
combinatie met goeie vormgeving op een speelse manier een sfeer impressie
geven, dat is dan een uitzondering. Bij contact kunt u natuurlijk wel uw
bedrijfpand laten zien zodat bezoekers die van plan zijn langs te komen direct een
herkenningspunt hebben bij aankomst.
# 10 Onthoud uw website is slechts een uit de kluiten
gewassen visitekaartje.
Zodra u uw website online heeft
zal dit waarschijnlijk niet direct veel bezoekers en/of klanten opleveren. Hier
komt tocht even wat meer bij kijken. Zie uw website als een portfolio,
visitekaartje en een communicatie middel. Niet als een klanten machine!
# 11 Een duidelijk menu.
Zorg ervoor dat uw menu
duidelijk is. Stopt u ook alstublieft niet teveel menu items in uw menu en als
dit wel nodig is (als u bijvoorbeeld een webwinkel heeft), werk dan met submenu’s
in de vorm van dropdown. Veel menu items zorgt voor een grote warboel waardoor
bezoekers snel vertrokken zijn.
#12 Een zoekbalk.
Het schijnt dat op veel websites
tegenwoordig door de bezoekers vaak gebruik wordt gemaakt van een “Zoekbalk”.
Hiermee kan snel en makkelijk uw website doorzocht worden. Ik zou dit eigenlijk
alleen aanraden bij grote websites met veel tekst en linkjes. Bij een webshop
is dit natuurlijk een verplichting.
# 13 Gratis is altijd goed.
Gratis dingen, iedereen is er
gek op en echt niet alleen in Nederland. Dit hoeft niet perse in de vorm van
fysieke middelen te zijn ,maar kan ook in de vorm van informatie zijn. Zoals
deze blog, helemaal gratis en openbaar. Dankzij deze blog leren mensen mij
kennen en andersom. Naast dat ik het leuk vind om te doen breid ik mijn netwerk
uit en krijg ik bekendheid. In dit geval wint iedereen.
Tot zo ver mijn 13 tips. Er zijn natuurlijk nog veel meer
aandachtspunten, maar die komen in andere blogs vanzelf wel eens naar voren.
Als u namelijk al mijn blogs tot nu toe gelezen heeft zult u zien dat er af en
toe ook tips in staan over SEO. De belangrijkste punten zijn nu in ieder geval
genoemd. Mijn klanten hebben tot nu toe veel aan deze richtlijnen gehad die
Smartin Design hanteert en hopelijk u nu ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten