dinsdag 19 juni 2012

7 tips voor die vervelende homepage.


Veel bedrijven weten niet wat ze op de home pagina van hun website moeten zetten. In mijn blog van vorige week vertelde ik al dat dit een soort van elevator pitch moet zijn. Begin, vooral als bedrijf zijnde, nooit met “Welkom op de website van …”. Zoals ik vorige week schreef is bij deze zin de bezoeker van uw website vertrokken.

Tegenwoordig zijn er veel websites die te graag iets willen verkopen. Opdringerige verkopers die aan de deur komen of in de winkelstraat staan is iets waar iedereen een hekel aan heeft. Zonder dat u daar erg in heeft kan het zo zijn dat uw website dit ook doet. U heeft uw homepage veranderd en de zin “Welkom in onze webwinkel” vervangen door “Aanbieding van de week:”, of een bestel knop. Dit is waar bezoekers (onbewust) van schrikken. Het gaat ze simpel weg te snel. Hier nog een aantal tips om uw homepage te verbeteren:
#1. Laat uw bezoekers/klant zien dat hij uw product nodig heeft. (dit werkt vooral goed als u geen grote webwinkel bent, maar slechts één product probeert te verkopen via uw website).

#2. Laat ze het product testen, en probeer een idee te bedenken dat dit via de computer kan. Bij een cd-winkel is dit eenvoudig, u laat één minuut van één liedje die op de CD staat horen. Natuurlijk is dit lang niet altijd mogelijk, dan is het niet anders. U kunt (bijna) nooit overal aan voldoen.

#3. Benadruk hoe ongemakkelijk en vervelend ze het nu hebben, en dat uw product dus alles kan oplossen.

#4. Vraag uzelf eens af waarom uw potentiële klanten zouden kunnen twijfelen. Dit kan zijn omdat ze twijfelen over de werking van het product of het een te duur product vinden. Neem deze twijfels weg.

#5. Nu uw weet waar men over zou kunnen twijfelen, probeer dit ook te weerleggen en vertel hier nog een aantal voordelen van uw product bij.

#6. Vertel hoe het andere geholpen heeft, of beter: laat anderen vertellen hoe het hen geholpen heeft.

#7. Voer al deze tips stapje, voor stapje uit. Langzaam maar zeker moet u uw klant weten te overtuigen. Van één pagina vol met tekst zonder enige organisatie wordt niemand vrolijk.

Een hompage blijft moeilijk en het is bijna onmogelijk om aan alles te kunnen voldoen. U moet ook met de volgende punten rekening houden:
  • Verschillende branches.
  •  Leeftijd van uw bezoekers.
  •  Interesse van uw bezoekers (waarom komt een bezoeker op uw website).

Daarom is het natuurlijk het leukste om hier een beetje mee te spelen en te kijken wat de resultaten zijn. En ook dan is het weer handig om een website met een CMS systeem te hebben. Op deze manier kunt u zo vaak als u wilt, heel eenvoudig wijzigingen aanbrengen, en bekijken wat deze wijzigingen nou eigenlijk doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten