dinsdag 31 juli 2012

2: Hoe val ik op met mijn bedrijf: 5 tips voor een goed logo


Waar moet rekening mee worden gehouden bij het maken van een logo? U kunt dit van a tot z laten uitvoeren door een designer, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf ook mee te denken. Ook kunt u er natuurlijk voor kiezen om uw gehele logo zelf te maken. Houd er dan rekening mee dat u een vector programma gebruikt en nooit een programma als Microsoft paint. De meeste professionals gebruiken Adobe Illustrator, maar dit is hele dure software. U kunt op deze website gratis alternatieve software downloaden: http://www.ilovefreesoftware.com/09/featured/5-best-free-vector-graphics-editors.html

U kunt voor uw designer wel een voorbeeldje maken in paint zodat hij dit op een professionele manier tot een product brengt. Ook kunt u potloden en papier pakken om gewoon wat te schetsen. Hier 5 tips voor een mooi logo:

1. Wees uniek
Een logo moet uniek zijn om er voor te zorgen dat mensen het blijven onthouden. U moet er als bedrijf zijnde voor zorgen dat u zoveel mogelijk herkenningspunten maakt. Het is moeilijk om overal iets van te maken wat blijft hangen, maar zeker niet onmogelijk. Dus er niet alleen voor zorgen dat uw logo uniek is, maar ook de rest.

2. Maak er geen grote chaos van
Houd het allemaal lekker simpel. Een simpel logo wordt over het algemeen sneller herkent dus dat is alweer een extra stap voor onze herkenningspunten. Maak liever ook geen gebruik van kleuren die vervagen of heel erg in elkaar overlopen, dit komt er bij de drukker vaak anders uit te zien. Gewoon lekker plat en simpel dus!

3. Ga niet met de mode mee
Momenteel is color blocking een hot item. Het is te zien in kleding, maar ook in websites. Het nadeel is dat niemand volgend jaar nog weet wat color blocking ook alweer was en u dan zit met een inmiddels lelijk geworden logo. Als u uw logo verander kost dit vaak veel geld, en u bent direct uw herkenningspunt kwijt. Zonde dus, zorg er voor dat uw logo tijdloos is.

4. Wat wilt u uitstralen
Zorg ervoor dat u uitstraalt wat u wilt uitstralen. Als we bijvoorbeeld het logo van de Wibra bekijken zonder de winkel te kennen weten we eigenlijk al dat het er waarschijnlijk goedkoop is. Het logo lijkt heel simpel, maar er is goed over nagedacht want de Wibra biedt goedkope spullen aan. Kijken we naar het logo van een juwelier dan zien we krullende letters. We krijgen ook direct de indruk dat het om luxe gaat, precies wat een juwelier wil uitstralen. Denk ook voor uzelf na wat u wilt uitstralen en realiseer dit met de juiste vormen en kleuren.



5. Een verborgen boodschap
Een logo moet een verborgen boodschap hebben. Dit hoeft niet op te vallen, maar het is wel leuk dat wanneer iemand goed naar uw logo kijkt diegene iets extra's opvalt. Ik heb een paar (bekende) logo's verzameld die daar behoorlijk duidelijk in zijn:


Amazon: het gele pijltje geeft aan dat ze u van A tot Z van dienst willen zijn.





Tussen de “E” en de “X” ziet u een pijltje. Hiermee wil het transportbedrijf symboliseren dat ze snel en precies zijn.





Dit logo is van een computerbedrijf. Zoals u misschien wel weet rekent een computer met binaire getallen, met de zogenaamde 0 en 1. Als elk blauw hokje een 1 zou zijn en elk wit hokje een 0 dan komen we in de bovenste regel op 1010000 (80 omgerekend naar ons rekenstelsel) en de onderste regel op 0010100 (20 omgerekend naar ons rekenstelsel).


Dit is een logo die op meerdere punten heel goed in elkaar steekt. Je ziet in het rondje een W, maar ook een N. En als u dan nog verder kijkt zien we dat het geheel ook op een kompas lijkt die naar het noordwesten wijst.




Tot zover mijn blog voor deze week. Hopelijk tot volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten