Waar moet rekening mee worden gehouden bij het maken van een logo? U kunt dit van a tot z laten uitvoeren
door een designer, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf ook mee te
denken. Ook kunt u er natuurlijk voor kiezen om uw gehele logo zelf
te maken. Houd er dan rekening mee dat u een vector programma
gebruikt en nooit een programma als Microsoft paint. De meeste
professionals gebruiken Adobe Illustrator, maar dit is hele dure
software. U kunt op deze website gratis alternatieve software
downloaden:
http://www.ilovefreesoftware.com/09/featured/5-best-free-vector-graphics-editors.html
U kunt voor uw designer wel een
voorbeeldje maken in paint zodat hij dit op een professionele manier
tot een product brengt. Ook kunt u potloden en papier pakken om
gewoon wat te schetsen. Hier 5 tips voor een mooi logo:
1. Wees uniek
Een logo moet uniek zijn om er voor te
zorgen dat mensen het blijven onthouden. U moet er als bedrijf zijnde
voor zorgen dat u zoveel mogelijk herkenningspunten maakt. Het is
moeilijk om overal iets van te maken wat blijft hangen, maar zeker
niet onmogelijk. Dus er niet alleen voor zorgen dat uw logo uniek is,
maar ook de rest.
2. Maak er geen grote chaos van
Houd het allemaal
lekker simpel. Een simpel logo wordt over het algemeen sneller
herkent dus dat is alweer een extra stap voor onze herkenningspunten.
Maak liever ook geen gebruik van kleuren die vervagen of heel erg in
elkaar overlopen, dit komt er bij de drukker vaak anders uit te zien.
Gewoon lekker plat en simpel dus!
3. Ga niet met de mode mee
Momenteel is color
blocking een hot item. Het is te zien in kleding, maar ook in
websites. Het nadeel is dat niemand volgend jaar nog weet wat color
blocking ook alweer was en u dan zit met een inmiddels lelijk
geworden logo. Als u uw logo verander kost dit vaak veel geld, en u
bent direct uw herkenningspunt kwijt. Zonde dus, zorg er voor dat uw
logo tijdloos is.
Zorg ervoor dat u
uitstraalt wat u wilt uitstralen. Als we bijvoorbeeld het logo van de
Wibra bekijken zonder de winkel te kennen weten we eigenlijk al dat
het er waarschijnlijk goedkoop is. Het logo lijkt heel simpel, maar
er is goed over nagedacht want de Wibra biedt goedkope spullen aan.
Kijken we naar het logo van een juwelier dan zien we krullende
letters. We krijgen ook direct de indruk dat het om luxe gaat, precies wat een juwelier wil uitstralen. Denk ook voor uzelf na wat u
wilt uitstralen en realiseer dit met de juiste vormen en kleuren.
5. Een verborgen boodschap
Een logo moet een
verborgen boodschap hebben. Dit hoeft niet op te vallen, maar het is
wel leuk dat wanneer iemand goed naar uw logo kijkt diegene iets extra's
opvalt. Ik heb een paar (bekende) logo's verzameld die daar
behoorlijk duidelijk in zijn:
Amazon: het gele
pijltje geeft aan dat ze u van A tot Z van dienst willen zijn.
Tussen de “E”
en de “X” ziet u een pijltje. Hiermee wil het transportbedrijf
symboliseren dat ze snel en precies zijn.
Dit logo is van
een computerbedrijf. Zoals u misschien wel weet rekent een computer
met binaire getallen, met de zogenaamde 0 en 1. Als elk blauw hokje
een 1 zou zijn en elk wit hokje een 0 dan komen we in de bovenste
regel op 1010000 (80 omgerekend naar ons rekenstelsel) en de
onderste regel op 0010100 (20 omgerekend naar ons rekenstelsel).
Dit is een logo
die op meerdere punten heel goed in elkaar steekt. Je ziet in het
rondje een W, maar ook een N. En als u dan nog verder kijkt zien we
dat het geheel ook op een kompas lijkt die naar het noordwesten
wijst.
Tot zover mijn
blog voor deze week. Hopelijk tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten