dinsdag 7 augustus 2012

3: Hoe val ik op met mijn bedrijf: 1 gouden tip voor vertrouwen bij potentiële klanten.


Dit keer maar één tip. Dit is wel een tip die enorm van belang kan zijn bij het netwerken. Natuurlijk komt er in de toekomst nog een uitgebreidere blog met tips over netwerken, maar deze tip wil ik graag apart behandelen. Na het lezen van deze tip zult u misschien denken, wat een freak! Misschien, maar ik haal er alleen maar voordeel uit. Hier komt hij dan:

1 gouden tip voor vertrouwen bij potentiële klanten:

De basis hiervan is heel simpel. Namelijk: ken uw netwerk. Iedereen kent zijn netwerk vast en zeker goed. U ontmoet uw contacten vaak en kent elkaar bij naam en toenaam. Helaas worden vaak de personen waar u in eerste instantie niets verwacht vergeten. De coach die u één keer 3 minuten hebt gesproken, het visitekaartje dat u bij de dokter heeft meegenomen van iemand die muziekles geeft en het kaartje die onverklaarbaar op de grote bult is beland van het meisje dat sieraden maakt. Ook al zijn dit kleine bedrijven, dit kunnen grote bedrijven worden die u misschien ooit wel van dienst kunt zijn. Zonde om te laten lopen toch? En ondernemende mensen kennen vaak weer andere ondernemende mensen die u misschien zelfs van dienst kunt zijn. Maarja u weet niet eens wie ze zijn omdat het visitekaartje op de grote bult ligt en binnen een jaar of 2 tijdens een grote schoonmaak in de vuilnisbak beland.

Mijn tip is om alle visitekaartjes zorgvuldig te bewaren. Logisch, maar u moet ook proberen te onthouden wie de eigenaar is van het bedrijf waarvan u het visitekaartje heeft. Dit onthouden mensen het makkelijkst door er een gezicht bij te hebben en laat nou net iedereen met zijn of haar gezicht op Social Media staan. Bij visitekaartjes waar informatie ontbreekt kunt u dit zelfs aanvullen met gegevens die u van internet haalt. Ik doe dit alleen bij mensen waarvan ik ooit een visitekaartje heb ontvangen en niet bij visitekaartjes die ik ergens van een tafel heb gepakt, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit wel doen. Ik heb dit ooit geleerd van een marketingexpert en het werkt heel goed kan ik u vertellen. Mensen verbazen zich dat ik ze naar een jaar nog ken bij voor en achternaam.

Het lijkt veel werk en vooral het oefenen om een naam bij een gezicht te krijgen, maar hier is ook een simpel trucje voor. Volgen op Twitter en toevoegen op Linkedin, Google plus en Facebook. Zo vergeet u een persoon niet snel meer.

Tot zo ver mijn blog voor deze week, hopelijk tot volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten