dinsdag 10 juli 2012

7 tips voor meer bestellingen uit uw webshop


Smartin Design (of een ander bedrijf :P) heeft u een webwinkel geleverd met alles erop en eraan. Klanten kunnen op de producten die ze willen zoeken, foto’s van de producten bekijken en informatie over het product lezen. Heeft u ze met mooie teksten en foto’s geïnteresseerd dan drukt de klant de bestelknop in, die op zijn beurt uitrekent wat alle producten bij elkaar kosten en wat dan de verzendkosten zijn.  Nadat betaald is via één van alle betalingsmogelijkheden die u aanbied krijgt de klant direct een factuur gestuurd die ook naar uw e-mail adres wordt gestuurd. Op deze manier kunt u zien wat er verzonden moet worden en kunt u direct de factuur in uw administratie verwerken.

Dit klinkt mooi, maar ik zie dat bij webwinkels iets ontbreekt. Namelijk: de klant. Hhhhmmm vreemd denken ze vaak, want: “Ik sta toch bovenaan in Google?”. Via Google zult u vast en zeker nog een aantal klanten weten te werven, maar er moet nog veel meer dan dat gebeuren. Daarom 7 tips om meer bestelling op uw internetwinkel te krijgen.

#1 Opgeruimd staat netjes.
Een webwinkel moet er netjes uitzien. Duidelijk categorieën met desnoods subcategorieën als u veel producten in de winkel heeft. Ook moet het kassa systeem netjes en duidelijk zijn. Vermeld ook goed uw prijzen. Dit moet u allemaal een beetje op gevoel doen. Te leeg is niet goed, maar te vol ook niet. Momenteel zijn wij voor Jurifina bezig een webwinkel te bouwen voor modeldocumenten. http://www.jurifina.nl/website/index.php/Modeldocumenten/vmchk.html bovenin is er een inlogmogelijkheid die netjes is weggewerkt. Dit scheelt al weer een groot blok aan de zijkant van uw website.  Hier hoeven alleen nog maar categorieën met een mooie afbeelding aan toegevoegd te worden en een winkelmandje. De icoontjes moeten mooi groot en strak worden en het winkelmandje een beetje op de achtergrond. Zo is het straks alles behalve rommelig.

#2 U heeft dit echt nodig!
Een klant is waarschijnlijk in uw webwinkel terecht gekomen omdat deze iets zoekt. Die (potentiële) klant heeft dus een reden om iets te kopen. U verkoopt bijvoorbeeld horloges. Dan kan het zijn dat een klant zijn horloges stuk/kwijt is, hij de oude niet meer mooi vind of eens een horloge wil uitproberen. Benadruk hoe vervelend het is als je geen horloge hebt. Je kunt sneller dan via de telefoon kijken hoe laat het is. Ook staat het niet fatsoenlijk als u in een gesprek op uw telefoon kijkt, een horloges is dan weer iets anders. Ook staat het mooi en kan het gebruikt worden als sierraad.

#3 te verkrijgen in 15 kleuren.
Wat ik tegenwoordig ook vaak tegenkom is dat ik in een webwinkel 15 artikelen zie die alleen qua kleur verschillen. Zorg er voor dat u daar één artikel van maakt en in dat artikel voor de kleur kan kiezen. Dit is in de meeste webwinkels (in ieder geval die van Smartin Design) mogelijk. Net als de maat van kleding (M, L, XL). Ook dit heeft weer met netjes te maken.

#4 Google!!!!!
In mijn verhaal hierboven schreef ik wel dat u  er met Google alleen niet komt, maar het is wel een hele belangrijke factor. Webwinkels die veel en vooral snel afwisselende producten hebben zijn soms moeilijk te indexeren. Toch staat er elke keer weer unieke data op de website wat weer goed is voor de ranking. Welke grote fout ik wel vaak zie is dat webwinkels hele lange url’s krijgen, en dit zorgt voor een enorme daling.

#5 U vraagt, wij verkopen.
Probeer in te spelen op de markt. Promoot niet alleen producten die niet goed verkopen, maar ook zeker producten die wel goed verkopen. Aan goed verkopende producten is blijkbaar behoefte. In veel webwinkels is het mogelijk om bijvoorbeeld een lijst met top 10 meest gekochte producten te laten zien.

#6 Zoekfunctie
Website beheerders onderschatten het nog vaak, maar een zoekfuntie is heel belangrijk. Vooral wanneer een webwinkel meer dan 15 producten aanbied is het makkelijk om het snel op te kunnen zoeken.  

#7 Andere klanten kochten ook?
Als men een product bekijkt kunt u ook suggesties doen voor andere producten. Doe dit wel met producten die in één lijn liggen. Als iemand een horloge bestled wil deze er waarschijnlijk geen wasmachine bij, maar misschien wel extra batterijen en een extra horloge bandje.


Tot zo ver weer een aantal handige tips. In de toekomst gaan we ook nog kijken naar uw webwinkel onder de aandacht brengen. Een webwinkel kan technisch wel goed werken en er goed uitzien, maar dan moeten er wel zo veel mogelijk bezoekers komen natuurlijk. Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer!

Ow en trouwens... Als het u nog niet was opgevallen. Smartin Design heeft een nieuwe website: http://www.smartin.nl

1 opmerking: