Herhaling wordt vaak gezien als
vervelend. Bijna iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je een
verhaal aan iemand vertelt en tijdens dat verhaal kom je erachter dat
je dit verhaal al eens aan diezelfde persoon verteld hebt. Door een
verhaal voor de tweede keer te vertellen blijft het langer hangen.
Dit komt onder andere doordat de luisteraar denkt dat jij het
blijkbaar interessant vindt.
Die herhaling kun je ook inzetten als
onderdeel van je marketingstrategie. In de 2e wereld oorlog werd dit
ook ingezet, niet op de goede manier, maar het werkte wel. Wat ik
bedoel is niet (slechte) propaganda, maar mensen constant laten zien
dat je er nog bent.
Er zijn veel manieren om dit te doen.
Op de offline manier doe ik het door op open coffee clubs steeds
hetzelfde verhaal te vertellen. Voor de mensen die niet weten wat een
Open Coffee club is: een groep ondernemers die onder het genot van
een bak koffie met elkaar netwerken. Heel handig, leuk een vooral
gezellig. Meer info is te vinden op LinkedIn. In Drachten (en
Heerenveen volgens mij ook) hebben ze tegenwoordig een elevator
pitch. Iedereen heeft 45 seconden om zijn of haar verhaaltje te doen.
Dit is de uitvinding van de eeuw voor de mensen die deze strategie
willen toepassen want ik vertel elke maand hetzelfde verhaal. Ik
vertel hierin iets wat (bijna) niemand weet en waar mensen van
opkijken en maak dan het bruggetje naar wat ik doe. Ik heb hierbij
geen vast verhaal in mijn hoofd zodat ik voorkom dat het gemaakt overkomt.
Via internet is het ook een
mogelijkheid om steeds te herhalen. Het is hier verstandig om dit
anders aan te pakken. Via internet is namelijk iedereen snel
verveeld, tweet dus niet drie keer per dag dat je heel goed dakpannen
kan leggen, maat tweet 3 keer per dag over van alles en nog wat. Als
je het logo van je bedrijf als profielfoto hebt gekozen zien we 3
keer per dag dat logo voorbij komen. Via internet is het dus beter om
je beeldmerk te promoten. Via Linkedin kun je opvallen door je in zo
veel mogelijk discussies te mengen. Op Facebook door content toe te
voegen, maar ook content van anderen te liken of er een berichtje bij te plaatsen.
Ook kun je bij een bedrijf opvallen via
de mail. U wilt bijvoorbeeld langs komen:
- Mail voor planning van de datum
- Mail om te laten weten dat de gekozen datum akkoord is
- Mail voor een kleine uitleg wat je gaat bespreken
- Mail om er voor te zorgen dat het bedrijf de afspraak niet vergeet
- U komt langs bij het bedrijf
- Mail waarin u verteld dat u het leuk en nuttig vond
- Mail met uw presentatie zodat deze nog nagelezen kan worden
- Mail met de complete evaluatie
Dit allemaal zou in 4 e-mailberichten kunnen. Maar op
deze manier kom je meerdere keren onder de aandacht met je bedrijf. Ik zelf doe
dit niet naar klanten omdat ik die al als klant heb en ik nu
gemiddeld 200 mails per project per klant krijg. meer dan genoeg
dus!
Voor de rest kan ik het niet vaak
genoeg zeggen: Ga actief bezig op: Twitter, Facebook, Google+,
LinkedIn en alle Social media die je maar kunt vinden. Ga ook actief
netwerken en laat zien dat je er bent. Deze blog tipt alleen maar
over dat de kracht van herhalen er zelfs voor gezorgd heeft dat
mensen in iets gingen geloven dat logischerwijs helemaal niet kan.
Zet het slim, maar vooral eerlijk in. Je kunt er ontzettend ver mee
komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten