dinsdag 21 augustus 2012

5: hoe val ik op met mijn bedrijf: De kracht van herhalen


Herhaling wordt vaak gezien als vervelend. Bijna iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je een verhaal aan iemand vertelt en tijdens dat verhaal kom je erachter dat je dit verhaal al eens aan diezelfde persoon verteld hebt. Door een verhaal voor de tweede keer te vertellen blijft het langer hangen. Dit komt onder andere doordat de luisteraar denkt dat jij het blijkbaar interessant vindt.

Die herhaling kun je ook inzetten als onderdeel van je marketingstrategie. In de 2e wereld oorlog werd dit ook ingezet, niet op de goede manier, maar het werkte wel. Wat ik bedoel is niet (slechte) propaganda, maar mensen constant laten zien dat je er nog bent.

Er zijn veel manieren om dit te doen. Op de offline manier doe ik het door op open coffee clubs steeds hetzelfde verhaal te vertellen. Voor de mensen die niet weten wat een Open Coffee club is: een groep ondernemers die onder het genot van een bak koffie met elkaar netwerken. Heel handig, leuk een vooral gezellig. Meer info is te vinden op LinkedIn. In Drachten (en Heerenveen volgens mij ook) hebben ze tegenwoordig een elevator pitch. Iedereen heeft 45 seconden om zijn of haar verhaaltje te doen. Dit is de uitvinding van de eeuw voor de mensen die deze strategie willen toepassen want ik vertel elke maand hetzelfde verhaal. Ik vertel hierin iets wat (bijna) niemand weet en waar mensen van opkijken en maak dan het bruggetje naar wat ik doe. Ik heb hierbij geen vast verhaal in mijn hoofd zodat ik voorkom dat het gemaakt overkomt.

Via internet is het ook een mogelijkheid om steeds te herhalen. Het is hier verstandig om dit anders aan te pakken. Via internet is namelijk iedereen snel verveeld, tweet dus niet drie keer per dag dat je heel goed dakpannen kan leggen, maat tweet 3 keer per dag over van alles en nog wat. Als je het logo van je bedrijf als profielfoto hebt gekozen zien we 3 keer per dag dat logo voorbij komen. Via internet is het dus beter om je beeldmerk te promoten. Via Linkedin kun je opvallen door je in zo veel mogelijk discussies te mengen. Op Facebook door content toe te voegen, maar ook content van anderen te liken of er een berichtje bij te plaatsen.

Ook kun je bij een bedrijf opvallen via de mail. U wilt bijvoorbeeld langs komen:

  1. Mail voor planning van de datum
  2. Mail om te laten weten dat de gekozen datum akkoord is
  3. Mail voor een kleine uitleg wat je gaat bespreken
  4. Mail om er voor te zorgen dat het bedrijf de afspraak niet vergeet
  5. U komt langs bij het bedrijf
  6. Mail waarin u verteld dat u het leuk en nuttig vond
  7. Mail met uw presentatie zodat deze nog nagelezen kan worden
  8. Mail met de complete evaluatie

Dit allemaal zou in 4 e-mailberichten kunnen. Maar op deze manier kom je meerdere keren onder de aandacht met je bedrijf. Ik zelf doe dit niet naar klanten omdat ik die al als klant heb en ik nu gemiddeld 200 mails per project per klant krijg. meer dan genoeg dus!

Voor de rest kan ik het niet vaak genoeg zeggen: Ga actief bezig op: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en alle Social media die je maar kunt vinden. Ga ook actief netwerken en laat zien dat je er bent. Deze blog tipt alleen maar over dat de kracht van herhalen er zelfs voor gezorgd heeft dat mensen in iets gingen geloven dat logischerwijs helemaal niet kan. Zet het slim, maar vooral eerlijk in. Je kunt er ontzettend ver mee komen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten