woensdag 15 augustus 2012

4: hoe val ik op met mijn bedrijf: Kleuren


Helaas is het niet gelukt om de blog gisteren online te krijgen, daarom vandaag. Ik kreeg het drukker dan verwacht door de nieuwe website en had een paar belangrijke afspraken. Doordat mijn blogs altijd redelijk vers van de pers komen is deze een dagje later, mijn excuses.

In deze blog wil ik wat vertellen over kleur en waar ze mee geassocieerd worden. Veel mensen lijken niet goed te beseffen wat een kleur doet.

Bijvoorbeeld de kleur rood, gevaar! Maar ook warmte, rust, herfst. De brandweer gebruikt rood om gevaar aan te geven. Ook een rood stoplicht staat voor gevaar, maar een rood licht voor een raam op de Wallen in Amsterdam associëren we weer ergens anders mee. Wat doet rood nou precies in de vormgeving? Over het algemeen gebruiken wij rood als aandachtstrekker. Het oog moet eerst naar het rode gedeelte kijken. Gebruik nooit de kleur rood als tekst want een rode tekst is het moeilijkste te lezen.

Met groen geven we over het algemeen veiligheid aan, maar ook natuur. In de vormgeving beelden we hier mee uit dat iets veilig en betrouwbaar is. Ook fris kan hier uitstekend mee uitgebeeld worden. Een appel is groen en ook fris, deze link wordt onbewust gelegd. Als het gaat om realistische muurschilderingen van een landschap is groen de moeilijke kleur. Groen is namelijk de enige kleur die door het menselijk oog wordt onderscheiden van een miniem nuanceverschil.

Blauw is een kleur die op schilderijen vaak als lucht ingezet wordt. Daarom is (licht)blauw een kleur die voor luchtigheid staat, maar ook voor transparantie. Gebruikt u een donkere kleur blauw dan staat dit juist weer heel erg zakelijk.

Ook zwart kan zakelijk staan, maar dit moet dan wel op de juiste manier worden toegepast. Daarom is dit soms moeilijk toe te passen omdat het ook de kleur is van dood en droefheid. Veel wit met een zwart randje maakt iets al snel zakelijk. Is er dan ook een blauw element in te vinden en dat allemaal goed gecombineerd kan dit leiden tot een heel zakelijk geheel.

Zoals ik hierboven al een beetje ben begonnen: kleurencombinatie kan iets nog mooier maken, maar juist ook minder. Als u bijvoorbeeld zwart met rood combineert krijgt u een gothic uitstraling. Voor een bedrijf dat zakelijkheid met een aandachtstrekker wil creëren is het dus niet verstandig om zwart met rood te combineren.

Dit was een basis-basis-basis blog over kleur. Ik probeer met deze blog meer aan te duiden wat er mogelijk is en dat je niet altijd alles kunt combineren. Om deze blog te schrijven heb ik gisteren de keuken lime groen geschilderd. Door de frisse en fruitige uitstraling krijgt het brein meer zin om gezond te koken. Buiten dat wil een vormgever graag wat anders dan de rest. Gelukkig heb ik een vriendin die ook wel van iets anders dan “normaal” houdt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten