dinsdag 28 augustus 2012

Geen inspiratie en een writer's blog


Laatst was ik een flyer aan het maken. Hoe lang een flyer maken duurt verschilt per klus en klant. Dit keer had ik een moeilijke klus met een moeilijke klant. Namelijk: ikzelf. Nou wil ik niet zeggen dat ik dan direct vastloop, in mijn vak heb je hier vaak last van. Daarom besloot ik als een kip zonder kop naar de winkel te gaan om boeken te kopen voor de inspiratie. Helaas geen boek gevonden en maar goed ook. Zodra ik ideeën uit een boek haal is het niet helemaal 100% Smartin Design meer.

Toen besloot ik op te zoeken hoe je aan inspiratie kan komen. Toen kwam ik er al gauw achter dat een boek kopen met voorbeelden helemaal niet hoeft te betekenen dat het niet meer van mij is. Sterker nog: je kan heel veel leren over nieuwe technieken die weer nieuwe deuren openen. Ik had eigenlijk geen boek nodig om dat veel website al enorme inspiratiebronnen zijn.

Dit betekent niet een exacte kopie van iemand anders zijn werk maken, maar alleen kijken. De theorie van een hele goede (leraar) vormgever die ik ken zegt: Alles wat je ook maakt of bedenkt is al een keer gemaakt of bedacht. En dat klopt, weet ook ik nu. De basis van alles bestaat al. Samsung en Apple hebben nu hele grote rechtzaken omdat hun producten op elkaar zouden lijken. In theorie zijn het allebei telefoons toch? En dat is met alles zo. Toen stroom werd uitgevonden was dat nieuw. Toen windenergie werd uitgevonden was het ook nieuw, maar de basis van het maken van stroom was er al dus het was niet nieuw, maar geperfectioneerd. Hier 4 tips om niet inspiratieloos te worden:

  1. Wissel af. Je kunt maximaal een uur je hoofd er volop bijhouden. Heb je geen ander werk te doen? Ga even een klein blokje lopen.
  2. Zet je mail, social media en al het andere wat afleidt uit.
  3. Kijk naar soortgelijke projecten. Maak het niet precies na, maar kleine elementen kun je altijd gebruiken.
  4. Laat iemand anders er ook even naar kijken.

Ook meditatie en dergelijke schijnen te helpen, maar zelf zou ik dit niet zo snel doen en wat ik zelf niet toepas zet ik er ook niet bij. Maar voor sommige mensen zou het misschien een uitkomst zijn.

Tenslotte wil ik nog zeggen: Wees zuinig met inspiratie. Wanneer je het één keer hebt is het zomaar weer weg. Je ziet vaak dat mensen bij een seminar weg gaan en helemaal enthousiast zijn, maar de volgende dag wanneer ze willen beginnen is het alweer weg. Ook dit is inspiratie. Heb je een goed idee werk het dan direct uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten